Πρωτοσέλιδα

Τὸ γεγονὸς τῆς γνώσης ἀπὸ τὴ μονὴ στὴν προσμονὴ*

Ανδρέας Βιτούλας

 
«Ὁ κόσμος ἔχει νόμους καὶ εἶναι βαρετός. Οἱ νόμοι αὐτοὶ δυστυχῶς δὲν παραβιάζονται. […] Νιώθεις τὴν τρομερὴ πλήξη; Ὁ μεσαίωνας θά ’ταν ἐνδιαφέρων. Σπίτι καὶ φάντασμα, ἐκκλησία καὶ Θεός. […] Ἂν ὁ Θεὸς εἶναι τρίγωνο, δὲν ξέρω τὶ νὰ σκεφτῶ». «Ὁ ἄνθρωπος πάντα ἀμυνόταν ἀπέναντι στοὺς ἄλλους καὶ τὴ φύση. Κακοποίησε τὴ φύση, βασίστηκε στὴ βία, στὸ φόβο, στὴν ἐξάρτηση. Ἡ τεχνικὴ πρόοδος μᾶς ἔδωσε μόνο ἄνεση καὶ ὄργανα βίας γιὰ ἐξουσία. Εἴμαστε ἄγριοι. Κάναμε τὸ μικροσκόπιο ρόπαλο. Ὄχι, οἱ ἄγριοι εἶναι πιὸ πολιτισμένοι». Αὐτὰ ποὺ μόλις ἀνέφερα εἶναι τὰ λόγια δύο ἡρώων δύο διαφορετικῶν ταινιῶν τοῦ μεγάλου Ρώσου σκηνοθέτη Ἀντρέι Ταρκόφσκι. Ἐκφράζουν τὴν ἀπώλεια τοῦ νοήματος σ’ ὅλη της τὴν τραγικὴ διάσταση. Ὁ πρῶτος βιώνει ...
Χωρίς ανάσα: φιλοσοφικά μαθήματα από τα αναπνευστικά νοσήματα

Havi Carel

 

Είναι 12:28. Μόλις έχω παρκάρει σε μια τυχερή άδεια θέση ακριβώς έξω από το γραφείο μου. Έχω μια συνάντηση στις 12:30. Με το ένα χέρι στέλνω μήνυμα και με το άλλο ψάχνω στην τσέπη του παλτού μου για τον ψεκαστήρα. Τον βγάζω, τον...

Η Σιωπή των Αγνών

Μιχάλης Σακελλαρίου

 

Περιδιαβαίνοντας λοιπόν τις τελευταίες μέρες τα social μύδια και εν όψει της τραγικής κατάληξης του παιδιού στα Γιάννενα ακούω από παντού για  "Έλλειμμα Παιδείας" και άλλα τέτοια ευλογοφανή. 

Ας μιλήσουμε λοιπόν για Π...

Παραγωγική ανασυγκρότηση: «Από τα κάτω» και με όρους Λαϊκού Κινήματος

Γιώργος Μιλτ. Σαλεμής

 

Ξέρουμε από τον Μαρξ πως κάθε χρηματικό ποσόν ΔΕΝ είναι Κεφάλαιο. Συνεπώς, ΔΕΝ είναι Κεφάλαιο κάθε περιουσιακό στοιχείο. Ένα σπίτι ΔΕΝ είναι Κεφάλαιο όταν είναι το εξοχικό της οικογένειας. Είναι όμως Κεφάλαιο όταν ενο...

Πάσχα το κατακαλόκαιρο

 f. Stephen Muse

 

 «Εμόν βρώμα εστίν ίνα ποιώ το θέλημα του πέμψαντός με».                  

Οι παλιοί μοναχοί λένε: «Η προσευχή ξεκινά με τη μνήμη του θανάτου».

 

Ένα ζεστό καλοκαίρι, στο πλαίσιο ενός ταξιδιού της Senior High Youth M...

Μηνάς Γρηγοράτος  

Η σημερινή μας ταινία ο ΤΡΟΧΟΣ (La Roue) είναι σκηνοθετημένη το 1923 από τον Abel Gance, τον ηγέτη ανάμεσα στους Γάλλους σκηνοθέτες του μεσοπολέμου Gance, Jean Vigo, Rene Clair, Marcel L’Herbier, Jean Εpstein. Στον κινηματογράφο τους εντοπίζουμε ρήξη με το μοντάζ της αμερικανικής σχολής που θεμελίωσε ο Griffith (βλ. σημείωμά μας για την INTOLERANCE).  Όχι ότι οι Γάλλοι δεν οφείλουν μεγάλο χρέος στον Griffith, αλλά προσπαθούν με την σειρά τους να υπερβούν τα στοιχεία εκείνα που σ’ αυτόν παρέμεναν εμπειρικά.

Στον ΤΡΟΧΟ ο Gance επεξεργάζεται μια εκτενή μηχανική σύνθεση των πλάνων χρησιμοποιώντας την ατμομηχανή, την πανίσχυρη μηχανή ενέργειας που όχι μόνον παράγει κίνηση χάρις σε κάτι άλλο, αλλά και επιβεβαιώνει διαρκώς μια ετερογένεια συνδέοντας τους όρους της –το μηχανικό και το έμβιο, τον μηχανοδηγό και την ισχύ- σε μια διαδικασία εσωτερικής αντήχησης ή μεγεθυντικής επικοινωνίας.  Στην σκηνή που θα δούμε (αμέσως μετά από ένα 2λεπτο ζενερίκ) η ταχύτητα, η επιτάχυνση και η καταστροφική διαδρομή του τρένου δεν μπορούν να διαχωριστούν από τις καταστάσεις του μηχανοδηγού, του Σίσυφου, που το οδηγεί επικίνδυνα για να μεταφέρει μακρυά την θετή του κόρη προκειμένου να απαρνηθεί τον κρυφό του έρωτα γι’ αυτήν.  Θα διακρίνουμε το δεξιοτεχνικό επιταχυνόμενο μοντάζ, αυτό που ο Gance ονόμαζε «διαδοχικό κάθετο μοντάζ».

Ο Gance συλλαμβάνει στον ΤΡΟΧΟ την κινητική ενότητα που σχηματίζει η ποσότητα της κίνησης μιας Μηχανής και η κατεύθυνση της κίνησης μιας Ψυχής. Παρουσιάζει την κινητική αυτή ενότητα ως Πάθος που θα πρέπει να φτάσει ως τον Θάνατο. Στον κινηματογράφο του η κινητική ένωση ανθρώπου και μηχανής θα αναδείξει ένα «ανθρώπινο Κτήνος» του οποίου τις νέες διαστάσεις θα εξερευνήσει αργότερα ο κορυφαίος Γάλλος σκηνοθέτης Jean Renoir.

Leave your comments

0
terms and condition.

Ετικέτες Συγγραφέων

Agamben   Alicin   Badiou   Barth   Bell   Berdyaef   Breck   Buntig   Chesterton   Clement Steiner   Dworkin   Elliot   Ellul   Evdokimov   Heidegger   Lacan   Lash   LeGoff   Lepeltier   Levinas   Losky   Malson   McGilchrist   Muse   Orwell   Pastoureau   Polony   Popper   Postman   Rawls   Rifkin   Sherrard   Skolimowski   Smith   Solzhenitsyn   Swartz   Szazs   Tarkofsky   Unger   Weil   Zirar   Zoja   Zουράρις Κ.     Αμάραντος Σ.   Ανδρουλιδάκης Α.   Ανδρουλιδάκης Κ.   Βαμβουνάκη Μ.   Βαρθαλίτης Γ.   Βραχνός Κ.   Διαμαντής Α.   Ζάχος Κ.   Ζώης Ι.   Καλογερόπουλος Α.   Καστρινάκης Γ.   Κιουρτσάκης Γ   Κυριαζόπουλος Σ.   Κωνσταντούδης Β.   Λυγερός Ν.   Μαλεβίτσης Χ.   Μαρκεζίνης Β.   Μαυρίδης Ν.   Μαυρόπουλος Δ.   Μπάρλας Γ.   Μπαλτάς Δ.   Ναξάκης Χ.   Ντόκος Γ.   Παντούλας Θ.   Παπαγιάννης Γ.   Παπαθανασίου Θ.   Σακελλαρίου Μ.   Σαλεμής Γ.   Σκλήρης Δ.   Σταματελόπουλος Λ.   Σταυρόπουλος Β.   Σχοινάς Φ.   Τάσης Θ.   Φεραίος Χ.   π. Γιάγκου Β.   π. Γκανάς Ε.   π. Γοντικάκης Β.   π. Ζηζιούλας Ι.   JoelLipman.Com

Ελλάδα - Ιστορία - Γεωπολιτική

«Βλέπουν το δέντρο και χάνουν το δάσος» με την Ελλάδα

«Οι Ευρωπαίοι υπουργοί Οικονομικών κοιτάζουν τα δέντρα και χάνουν το δάσος» δήλωσε ο πρώην πρεσβευτής των ΗΠΑ στην Ελλάδα Ντάνιελ Σπέκχαρντ, σχετικά με την ελληνική κρίση χρέους, αναφέρει ο Κρις ...

Φιλοσοφία - Επιστημολογία

Γλώσσα και μικρά existenzialia

Ιωάννης Ε. Θεοδωρόπουλος 

 

Απόλυτος δυνατότης του  Ανθρώπου είναι η τέχνη να κάνει τη ζωή του ύπαρξη και την ύπαρξή του γλώσσα. Αλλά ό, τι  εξαγγέλλει η γλώσσα με το λόγο, δεν είναι απλώς Εί...

Κοινωνία - Οικονομία 

Χ. Ναξάκης Ο πολιτισμός των ομοιωμάτων (δικαιωμάτων)

Χάρης Ναξάκης

 
    Το 2001 στη Γερμανία, όπως αναφέρει ο καθηγητής Μ. Σαντέλ, ο Α. Μέιβες, ένας σαραντάχρονος τεχνικός υπολογιστών, σκοτώνει, τεμαχίζει, μαγειρεύει και τρώει ένα σαραντατριάχ...
 

Περί Τεχνών

Η Ποίηση είναι το κερί στο σκοτάδι

«Ο κόσμος ήταν, είναι και θα είναι πάντα σε κρίση, πολιτική, οικονομική, πολιτισμική, κρίση αξιών, κρίση ανθρώπινης, αλίμονο, επιβίωσης. Δουλειά του ποιητή είναι να ανάβει ένα κερί μέσα στο σκ...

Θεολογία - Θρησκειολογία

Δ. Σκλήρης: Οι ανύπαρκτοι που διάλεξε ο Θεός Μέρος Β΄: O Giorgio Agamben και η μεσσιανικότητα του «ὡς μή»

Διονύσιος Σκλήρης

 

Προς μια εναλλακτική παγκοσμιότητα με οδηγό τον απόστολο Παύλο.

 

Μελετώντας τον Giorgio Agamben (γ. 1942), μεταβαίνουμε στο ψυχικό τοπίο ενός αριστερού χριστιανού που...

Κοσμολογία - Διαδίκτυο - Χάος

Cybernmads Οi «Τεχνοβάρβαροι» του 21ου αιώνα

Γιώργος Στάμκος

 
 
Ο νεοβάρβαρος «δεν θεωρεί τίποτε μόνιμο. Όμως, γι’ αυτόν ακριβώς το λόγο, βλέπει παντού έναν δρόμο. Εκεί όπου οι άλλοι συναντούν τείχη ή βουνά, ακόμη κι εκεί, αυτός βλέπ...

Βιολογία - Ψυχολογία - Εγκέφαλος

A. Λαζαρίδου: Ψυχανάλυση: λύση ή πρόβλημα;

Αστερόπη Λαζαρίδου

Πέντε χρόνια στο ντιβάνι είναι αρκετά για να γνωρίσεις τα μυστικά, τα τεχνάσματα και τα κλισέ μιας θεραπευτικής διαδικασίας με μεγάλη απήχηση και αμφιλεγόμενη αποτελεσματικότ...

Επιστήμη vs Θρησκεία 

Ανατολική και Δυτική παράδοση στη θρησκεία και την επιστήμη

π. Kirill Kopeikin    

 

Ακούστηκε εδώ, ότι η επιστήμη στον Μεσαίωνα προήλθε από την Καθολική γλώσσα. Θα ήθελα να κάνω σαφές γιατί προέκυψε ακριβώς εκεί, αλλά όχ...

Τρόπος ζωής - Ανθρώπινες σχέσεις

Μ. Ευδοκίμωφ: Ἡ ἀγάπη, ὁ ἐρωτισμὸς καὶ ἡ πλήξη

Μισὲλ Ευδοκίμωφ

 

Στὴν κρίση τῶν ἠθικῶν ἀξιῶν, θὰ ἤθελα νὰ πῶ μιὰ λέξη γιὰ τὸν ἐρωτισμό. Ἡ σύγχρονη λογοτεχνία καὶ ὁ κινηματογράφος ἔχουν ἀφθονία ἐρωτικῶν σκηνῶν. Ὁ ἐρωτισμὸς ταλαντεύεται ἀνά...

 

Powered by Joomlamaster.org.uatogether with Joomstudio.com.ua

Εισάγετε έγκυρο email για την εβδομαδιαία ενημέρωση. (Ελέγχετε τα spam ή τα promotion emails σας)
Η εβδομαδιαία αντιφωνική επισκόπηση καταχωρείται συνήθως στα spam ή στα promotion emails σας.
Την Κυριακή 25 Μαρτίου του 2012 προσκεκλημένος της στιχουργού Λίνας Νικολακοπούλου και του δημοσιογράφου Μάκη Προβατά, ανήμερα της εθνικής επετείου, ο γνωστός συγγραφέας και φιλόσοφος Χρήστος Γιανναρά
Ο π. Νικόλαος Λουδοβίκος μίλησε με θέμα : «Τα φιλοσοφικά ερωτήματα των αρχαίων Ελλήνων και οι χριστιανικές τους απαντήσεις: Είναι ό Έλληνοχριστιανισμός ένα ιδεολόγημα;» και απάντησε σε ερωτήσεις. Η ομιλία έλαβε χώρα στα πλαίσια της διημερίδας «Συνάντηση Ελληνισμού Χριστιανισμού» στον Ιερό Ναό...
1. Ο μηδενισμός ως διαπολιτισμικό φαινόμενο. Η Ιστορία είναι νεκροταφείο πολιτισμών. Γεννήθηκαν, ήκμασαν, παρήκμασαν, καταστράφηκαν. Συνήθως τον θάνατο του ενός ακολουθεί η γένεση ενός άλλου. Ονομάζω το ιστορικό αυτό σημείο (που έχει διάρκεια) «κατάσταση μηδέν», για να αναρωτηθώ τι είναι αυτό που...
Οι απεικονίσεις της Παναγίας της Θεοτόκου μέσα από διάσημους πίνακες ζωγραφικής. Παραγωγή:Ελληνική Σκηνοθέτης: Γιώργος Δάμπασης Αφήγηση: Αθηνά Σωτηροπούλου Επιστημονικός σύμβουλος: Αγγελα Ταμβάκη
Στα πλαίσια της εκπομπής "Σήμερα είναι Κυριακή", που μεταδόθηκε από την ΕΤ1, το 1987, ο Δημήτρης Μαυρόπουλος συνομιλεί με τον π. Σταμάτη Σκλήρη σχετικά με τον "βυζαντινό" τρόπο ζωγραφικής που αντανακλά την όλη πνευματική ζωή της εκκλησίας, την μίμηση και την δημιουργία στην βυζαντινή εικόνα και...
Ένα ντοκιμαντέρ για την γυναίκα που αφιέρωσε την ζωή της στην προώθηση της ελληνικής γλώσσας και του ελληνικού πολιτισμού. «Μόλις είχα αρχίσει να διαβάζω Θουκυδίδη και τόσο γοητεύτηκα από την ωραιότητα και την ευαισθησία του λόγου του αλλά και από την παγκοσμιότητα των γραφομένων του που αποφάσισα...
Διονύσης Σκλήρης
Ευχαριστώ για τα σχόλια! Μιχάλη, έχω την εντύπωση ότι ο Agamben μάλλον προχωρά σε μία επανερμηνεία τ...
HolyJoy
Αυτό το μικρό απόσπασμα προέρχεται από το σημαντικό βιβλίο του Βλαδίμηρου Λόσκι "κατ' εικόνα και καθ...
Γιώργος Σαλεμής
Σας ευχαριστώ κύριε Ζιάκα. Έχω πάντα στο μυαλό μου ότι τα μεγάλα κινήματα νίκησαν ακριβώς γιατί ήταν...
allaf
Φαντάζομαι φίλε Βασίλη ότι με την τελευταία του συνέντευξη στο Σκάι θα έγινες Τούρκος..
Θ.Ι.Ζιάκας.
Εύγε φίλε Γιώργο. Παρουσιάζεις με κατανοητό, ακριβή και συνάμα ολοκληρωμένο τρόπο, τη στρατηγική τη...
Μιχάλης Πάγκαλος
Πολύ καλή ανάλυση, εύγε. Χρειάζεται πολύ τέτοιες αναλύσεις η χριστιανική σκέψη και θεολογία, που είν...