Πρωτοσέλιδα

"Η Βυζαντινή Δημοκρατία - Άνθρωποι και Εξουσία στη Νέα Ρώμη"

Anthony Kaldellis 

 
Το συμβατικό ιστορικό σκεπτικό είναι πως η Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία «έπεσε» το 476 μ.Χ., όταν τα Γερμανικά φύλα ολοκλήρωσαν την κατοχή τους της Δυτικής Ευρώπης με την εκθρόνιση του τελευταίου Δυτικού Ρωμαίου αυτοκράτορα.
 
Όμως ο Βυζαντινός και κλασικός ακαδημαϊκός Αντώνης Καλδέλλης, καθηγητής στο Τμήμα Κλασικών Σπουδών του Κρατικού Πανεπιστημίου του Οχάϊο, διαφωνεί, ισχυριζόμενος πως όχι μόνο το Ανατολικό ήμισυ της αυτοκρατορίας επέζησε ολόκληρους αιώνες, αλλά διατήρησε την Ρωμαϊκή του ταυτότητα, παρ’ ότι οι πολίτες του μιλούσαν ως επί το πλείστον Ελληνικά.
Η ελληνικότητα της Βυζαντινής Μουσικής

Νεκταρία Καραντζή

 
Η Βυζαντινή μουσική, ως η μουσική που διαμορφώθηκε ήδη στους αποστολικούς χρόνους και ήκμασε την εποχή του Βυζαντίου, είναι εύλογο να φυλάσσει μέσα της όλα τα στοιχεία του μουσικού πολιτισμού της κυρίαρχης εθνότητας των β...
Ο αδιάβαστος Λορεντζάτος*

Σωτήρης Γουνελάς

 

«Η τέλεια τέχνη κρύβει την τέχνη για να φαίνεται φύση¨ και η τέλεια φύση ή αυτή που πετυχαίνει το στόχο της (φύσις επιτυχής) και αύτη κρύβει την τέχνη (που βρίσκεται μέσα της). Το ηρακλείτειο γνωμικό φύσις κρύπτεσθαι φιλεί...

Δημήτρης Πικιώνης: Μεταξύ παράδοσης και Νεωτερικότητας

Σπύρος Κουτρούλης    

                                       

Ο Δ.Πικιώνης στέκεται ανάμεσα στην νεωτερικότητα, τον μοντερνισμό και την παράδοση. Όπως και άλλοι στοχαστές  που ανήκαν στην γενιά  του ’30 επέτυχε να αφομοιώσει ό,τι ζ...

π. Ν. Λουδοβίκος: «Ο άνθρωπος και η Τριαδική Θεολογία»

Ο πρωτοπρεσβύτερος Νικόλαος Λουδοβίκος καθηγητής της Ανωτάτης Εκκλησιαστικής Ακαδημίας Θεσσαλονίκης και του Ορθοδόξου Ινστιτούτου Πανεπιστημίου Cambridge μίλησε με θέμα : "Ο άνθρωπος και η Τριαδική Θεολογία".    

 
Συζήτησαν οι : Γ.Κ. Δαΐκος...

Μηνάς Γρηγοράτος  

Η σημερινή μας ταινία ο ΤΡΟΧΟΣ (La Roue) είναι σκηνοθετημένη το 1923 από τον Abel Gance, τον ηγέτη ανάμεσα στους Γάλλους σκηνοθέτες του μεσοπολέμου Gance, Jean Vigo, Rene Clair, Marcel L’Herbier, Jean Εpstein. Στον κινηματογράφο τους εντοπίζουμε ρήξη με το μοντάζ της αμερικανικής σχολής που θεμελίωσε ο Griffith (βλ. σημείωμά μας για την INTOLERANCE).  Όχι ότι οι Γάλλοι δεν οφείλουν μεγάλο χρέος στον Griffith, αλλά προσπαθούν με την σειρά τους να υπερβούν τα στοιχεία εκείνα που σ’ αυτόν παρέμεναν εμπειρικά.

Στον ΤΡΟΧΟ ο Gance επεξεργάζεται μια εκτενή μηχανική σύνθεση των πλάνων χρησιμοποιώντας την ατμομηχανή, την πανίσχυρη μηχανή ενέργειας που όχι μόνον παράγει κίνηση χάρις σε κάτι άλλο, αλλά και επιβεβαιώνει διαρκώς μια ετερογένεια συνδέοντας τους όρους της –το μηχανικό και το έμβιο, τον μηχανοδηγό και την ισχύ- σε μια διαδικασία εσωτερικής αντήχησης ή μεγεθυντικής επικοινωνίας.  Στην σκηνή που θα δούμε (αμέσως μετά από ένα 2λεπτο ζενερίκ) η ταχύτητα, η επιτάχυνση και η καταστροφική διαδρομή του τρένου δεν μπορούν να διαχωριστούν από τις καταστάσεις του μηχανοδηγού, του Σίσυφου, που το οδηγεί επικίνδυνα για να μεταφέρει μακρυά την θετή του κόρη προκειμένου να απαρνηθεί τον κρυφό του έρωτα γι’ αυτήν.  Θα διακρίνουμε το δεξιοτεχνικό επιταχυνόμενο μοντάζ, αυτό που ο Gance ονόμαζε «διαδοχικό κάθετο μοντάζ».

Ο Gance συλλαμβάνει στον ΤΡΟΧΟ την κινητική ενότητα που σχηματίζει η ποσότητα της κίνησης μιας Μηχανής και η κατεύθυνση της κίνησης μιας Ψυχής. Παρουσιάζει την κινητική αυτή ενότητα ως Πάθος που θα πρέπει να φτάσει ως τον Θάνατο. Στον κινηματογράφο του η κινητική ένωση ανθρώπου και μηχανής θα αναδείξει ένα «ανθρώπινο Κτήνος» του οποίου τις νέες διαστάσεις θα εξερευνήσει αργότερα ο κορυφαίος Γάλλος σκηνοθέτης Jean Renoir.

  • No comments found

Leave your comments

Post comment as a guest

0
Your comments are subjected to administrator's moderation.
terms and condition.

Ἐτικέτες Συγγραφέων

Agamben   Alicin   Badiou   Barth   Bell   Berdyaef   Breck   Buntig   Chesterton   Clement Steiner   Dworkin   Elliot   Ellul   Evdokimov   Heidegger   Lacan   Lash   LeGoff   Lepeltier   Levinas   Losky   Malson   McGilchrist   Muse   Orwell   Pastoureau   Polony   Popper   Postman   Rawls   Rifkin   Sherrard   Skolimowski   Smith   Solzhenitsyn   Swartz   Szazs   Tarkofsky   Unger   Weil   Zirar   Zoja   Αγγελής Δ.   Αμάραντος Σ.   Ανδρουλιδάκης Α.   Ανδρουλιδάκης Κ.   Βαμβουνάκη Μ.   Βαρθαλίτης Γ.   Βιρβιδάκης Σ.   Βραχνός Κ.   Γεωργίου Θ.   Γρηγοράτος Μ.   Διαμαντής Α.   Ζάχος Κ.   Ζουράρις Κ.   Ζώης Ι.   Ιωάννου Δ.   Ιωαννίδης Γ.   Καλογερόπουλος Α.   Καραμπελιάς Γ.   Καστρινάκης Γ.   Κιουρτσάκης Γ   Κονδύλης Π.   Κοσμόπουλος Δ.   Κουτρούλης Σ.   Κουτσουρέλης Κ.   Κυριαζόπουλος Σ.   Κωνσταντούδης Β.   Κόσσυβα Σ.   Λυγερός Ν.   Μαλεβίτσης Χ.   Μαυρίδης Ν.   Μαυρόπουλος Δ.   Μητραλέξης Σ.   Μπάρλας Γ.   Μπαλτάς Δ.   Μπλάθρας Κ.   Ναξάκης Χ.   Ντόκος Γ.   Ξυδάκης Ν.   Παντούλας Θ.   Παπαγιάννης Γ.   Παπαθανασίου Θ.   Πρεβελάκης Γ.Σ.   Σακελλαρίου Μ.   Σαλεμής Γ.   Σκλήρης Δ.   Σταματελόπουλος Λ.   Σταυρόπουλος Β.   Σχοινάς Φ.   Τάσης Θ.   Τσιρόπουλος Κ.   Τσιτσίγκος Σ.   Φαραντάκης Π.   Φεραίος Χ.   π. Γιάγκου Β.   π. Γκανάς Ε.   π. Γοντικάκης Β.   π. Ζηζιούλας Ι.   π. Θερμός Β.   π. Φάρος Φ.   JoelLipman.Com

Ελλάδα - Ιστορία - Γεωπολιτική

K. Ρωμανός: Μετατοπίσεις Εννοιών και Πολυπολιτισμός

Κωνσταντίνος Ρωμανός

 

Μετά το τέλος του ψυχρού πολέμου οι δυτικές κοινωνίες, συμπεριλαμβανομένης της Ελλάδος, υφίστανται αλλαγές στην ιδεολογία και τους θεσμούς, οι οποίες, πα...

Φιλοσοφία - Επιστημολογία

Η αλήθεια και η βεβαιότητα

Χρήστος Μαλεβίτσης

 

Θα διερευνήσουμε το νόημα δύο εννοιών: της αλήθειας και της βεβαιότητας.

Όταν λειτουργεί η νόηση με την κατηγορία της «αλήθειας», διατέμνει το Ον σε αντικείμενο και υπο...

Κοινωνία - Οικονομία 

Jacques Le Goff: «Η Ευρώπη δεν είναι γηραιά, είναι αρχαία»

Μία συνέντευξη του Γάλλου Μεσαιωνολόγου στην Libération.*

Libération: Μπορούμε να μιλάμε για μία «επανένωση» της Ευρώπης εξαιτίας της διευρύνσεως της Ένωσης;

Jacques Le Goff: Η Ευρώπη δεν υπή...

 

Περί Τεχνών

Δ. Νόλλας: Αν ζούμε σήμερα σαν υποκριτές, αύριο θα ζήσουμε σαν θύματα

Ο Δημήτρης Νόλλας μετράει τα λόγια του όπως μετράει τις λέξεις του. Τις προάλλες τιμήθηκε με το Κρατικό Βραβείο Μυθιστορήματος 2014 για «Το ταξίδι στην Ελλάδα» που κυκλοφόρησε το 2013 α...

Θεολογία - Θρησκειολογία

Δ. Σκλήρης: Οι Ανύπαρκτοι που διάλεξε ο Θεός (S. Zizek)

Διονύσης Σκλήρης

 
Ο Slavoj Zižek και η αγιοπνευματική κοινότητα που συνίσταται εσωτερικεύοντας τη θυσία του Χριστού
Αν ο Alain Badiou μπορεί να χαρακτηριστεί ως «άθεος θεολο...

Κοσμολογία - Διαδίκτυο - Χάος

Διαδικτυακή απελευθέρωση ή υποδούλωση

Σπύρος Μανουσέλης

 
Μολονότι ο κυβερνοχώρος και ο Παγκόσμιος Ιστός μάς παρέχουν μια φαινομενικά απεριόριστη δυνατότητα επικοινωνίας, αποθήκευσης και διακίνησης πληροφοριών, ταυτόχρονα αποτελο...

Βιολογία - Ψυχολογία - Εγκέφαλος

Κυβερνησιμότητα, μια αστική ανάγκη χωρίς αστούς

Κώστας Σπίγγος*

 
Όπως μας πληροφορεί η wikipedia, στις αρχές του 16ου αιώνα, ο Πάπας Ιούλιος Β΄αποφάσισε πως η σχεδόν 1200 ετών Βασιλική του Κωνσταντίνου στη Ρώμη δεν αποτελούσε κατάλληλο μέ...

Επιστήμη vs Θρησκεία 

Σε αναζήτηση του Θεϊκού Αποτυπώματος

Θεμιστοκλής Ξανθόπουλος*

 

Οι ανήσυχοι και διεισδυτικοί φιλόσοφοι της αρχαίας Ελλάδας υπερέβησαν το γλαφυρό πλαίσιο της πλούσιας αρχαϊκής παράδοσης για την προέλευση, τη φυσική υπόσταση και τ...

Τρόπος ζωής - Ανθρώπινες σχέσεις

Στο λυκόφως του ενδιαφέροντος

Τασούλα Kαραϊσκάκη

 

Ζούμε σ’ ένα βάρβαρο πολιτισμό εκτεταμένου κυνισμού που λογαριάζει τους ηλικιωμένους για «δαπάνη» προς σταδιακή «κατάργηση». Είναι κοινό μυστικό ότι στα δημόσια νοσοκομεί...

 

Powered by Joomlamaster.org.uatogether with Joomstudio.com.ua

Εισάγετε έγκυρο email για την εβδομαδιαία ενημέρωση. (Ελέγχετε τα spam ή τα promotion emails σας)
Η εβδομαδιαία αντιφωνική επισκόπηση καταχωρείται συνήθως στα spam ή στα promotion emails σας.
ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΣΤΑΥΡΟΠΟΥΛΟΣ
(Σχόλιο, κυρίως λόγω αρχών)

α. Η αρχαία ελληνική μουσική ήταν πνευματική (τονική) όχι αλφαβητική....
Μάρκελλος Πιράρ
Μὲ τὸ συμπάθιο, εἶστε πλήρως ἀνιστόριτη καὶ ἀδιάβαστη. Ἕνα μεταξύ ἄλλων παράδειγμα: ὁ Ἅγιος Διονύσιο...
PGF
Κύριε Ιωάννου, Πολύ ωραία τα ανωτέρω αλλά ο ύστερος Φουκώ λαμβάνει θέσεις πολύ πιο ενδιαφέρουσες, ιδ...
HolyJoy
Ευχαριστώ πολύ, ένα εκπληκτικό άρθρο, όπως και τα προηγούμενα μέρη άλλωστε.
Γιώργος Καστρινάκης
Κυρία Μαρία Π. η παρέμβασή σας μου δίνει την ευκαιρία να υπογραμμίσω ότι − όχι − δεν είναι ο Βαν Γκο...
Mαρία Π.
Kύριε Λιντοβόη ευχαριστώ γιά το σημείωμα σας."Ανατρίχιασα"πραγματικά στην σκέψη πώς ενας γνήσιος καλ...
Γιώργος Καστρινάκης
Ο Βίνσεντ Βαν Γκογκ, ως γνωστόν, πέθανε με το έργο του αγνοημένο και απαξιωμένο. Ο Misbeau είναι μάλ...
Μαριάνα Κορομηλά Η Πόλις εάλω Αντίφωνο ( Antifono.gr) από το ραδιόφωνο του ΣΚΑΙ
Πεντακόσια πενήντα πέντε χρόνια μετά την Αλωσης της Πόλης και τις δραματικές εξελίξεις που οδήγησαν στην οριστική πτώση του Βυζαντίου και στην άνοδο της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, το National Geographic έρχεται να προσφέρει στο παγκόσμιο κοινό ένα συγκλονιστικό οπτικοακουστικό λεύκωμα: «1453: Η...
Η ομιλία πραγματοποιήθηκε την Τρίτη 10 Απριλίου στο Πνευματικό Κέντρο Δήμου Αθηναίων στα πλαίσια μιας εκδήλωσης που διοργάνωσε η πρωτοβουλία «Για την υπεράσπιση της κοινωνίας και της δημοκρατίας στην Ελλάδα» ιστορικοί, φιλόσοφοι, κοινωνιολόγοι, οικονομολόγοι, πολιτικοί επιστήμονες και κοινωνικοί...
Στα πλαίσια της εκπομπής "Σήμερα είναι Κυριακή", που μεταδόθηκε από την ΕΤ1, το 1987, ο Δημήτρης Μαυρόπουλος συνομιλεί με τον π. Σταμάτη Σκλήρη σχετικά με τον "βυζαντινό" τρόπο ζωγραφικής που αντανακλά την όλη πνευματική ζωή της εκκλησίας, την μίμηση και την δημιουργία στην βυζαντινή εικόνα και...
Είναι η τρίτη μιας σειράς εκπομπών από τη διερεύνηση των οποίων αναζητούμε απαντήσεις σε σύγχρονα ερωτήματα, ανατρέχοντας και στην ιστορία. Καλεσμένοι του Παντελή Σαββίδη στις " Ανιχνεύσεις" στις 27 Μαΐου 2009 ο π. Τύχων, ο Χρήστος Γιανναράς και ο Δημήτρης Σταματόπουλος. Εκτίμησή μας αποτελεί ότι...
O καρδιολόγος και συνθέτης Θανάσης Δρίτσας έρχεται ΣΤΑ ΑΚΡΑ με τη Βίκυ Φλέσσα και σχολιάζει από το Α έως το Ω για τις θεραπευτικές ιδιότητες της Μουσικής. Είναι πρωτοπόρος στις κλινικές εφαρμογές και την έρευνα στο αντικείμενο των εφαρμογών της μουσικής στην ιατρική, δημιουργός της ομάδας εργασίας...