Πρωτοσέλιδα

Η αυθεντικότητα που ελευθερώνει

Ολιβιέ Κλεμάν

 

Η παράδοση, εάν είναι ανοιχτή, στραμμένη και με σκοπό την παγκόσμια μεταμόρφωση, οφείλει να προαγάγει έναν ευαγγελισμό της κοινωνίας και του πολιτισμού. Για να εξηγήσουμε την Ιστορία, θα πρέπει να επεξεργαστούμε μια διαλεκτική της Ενσάρκωνσης, μια διαλεκτική του ανθρώπου που να γίνεται σεβαστός σε όλες τις διαστάσεις του, της γης αλλ’ επίσης και του ουρανού. Μια διαλεκτική κοινωνικοοικονομική, αλλ’ επίσης της χαράς, της ομορφιάς, της λατρείας. Μια διαλεκτική της οποίας το κέντρο δεν μπορεί να είναι παρά το πρόσωπο σε σχέση (=κοινωνία). Έχουμε ανάγκη από ένα ορθόδοξο Σολινταρόνσκ: Καθώς έλεγε ο Ιγνάτιος ο Ν. Αντιοχείας κατά την διάρκεια του περάσματός του από το Παρίσι, πρέπει να πάμε πιο μακριά από τον Μαρξ, τον Νίτ...

 

Ελληνικός Κινηματογράφος (Κ. Μπλάθρας - Ν. Μαυρίδης) Β'

Ο Κωνσταντίνος Μπλάθρας και ο Νίκος Μαυρίδης συζητούν για τον νεοελληνικό κινηματογράφο των δεκαετιών 80΄ και 90΄ και τις προοπτικές του από την νέα χιλιετία και εντεύθεν.

Στο προσκήνιο αυτή την φορά προβάλλουν εσωστρέφειες και εξωστρεφείς ροπ...

Ο κεφαλαιώδης ρόλος της μίμησης στο έργο του Ρενέ Ζιράρ

K. Ν. Μπαραμπούτης 

(αφιέρωμα στη μνήμη του)    

 

Προκειμένου να ορίσουμε τη μίμηση γενικά, θα οικειοποιηθούμε τα πρόσφατα συμπεράσματα της Φυσικής επιστήμης σύμφωνα με τα οποία ο κόσμος μας είναι ενέργεια στις διάφορες μορφές της, αν και...
Τόνων και πνευμάτων απολογία

Γιώργος Βαρθαλίτης

 

Αξιότιμοι κύριοι δικαστές, ερίτιμοι λόγιοι, λογογράφοι, γλωσσολόγοι, φιλόλογοι, ακαδημαϊκοί, ερευνητές και λοιποί περί την γλώτταν  ημών τυρβάζοντες  αλλά και εσείς που την μιλάτε και τη νοιάζεστε.  Εδώ κα...

Χρήστος Γιανναράς: «Ποιά παιδεία εγγυάται ανάπτυξη»

Στην αίθουσα της Ιονιδείου Σχολής μίλησε ο ομότιμος καθηγητής του Παντείου Πανεπιστημίου κ. Χρήστος Γιανναράς με θέμα: «Ποια παιδεία εγγυάται ανάπτυξη» τον Ιανουάριο του 2014.Ο γνωστός καθηγητής αφού επισήμανε ότι «ο καλύτερος γιορτασμός της επε...

Μηνάς Γρηγοράτος  

Η σημερινή μας ταινία ο ΤΡΟΧΟΣ (La Roue) είναι σκηνοθετημένη το 1923 από τον Abel Gance, τον ηγέτη ανάμεσα στους Γάλλους σκηνοθέτες του μεσοπολέμου Gance, Jean Vigo, Rene Clair, Marcel L’Herbier, Jean Εpstein. Στον κινηματογράφο τους εντοπίζουμε ρήξη με το μοντάζ της αμερικανικής σχολής που θεμελίωσε ο Griffith (βλ. σημείωμά μας για την INTOLERANCE).  Όχι ότι οι Γάλλοι δεν οφείλουν μεγάλο χρέος στον Griffith, αλλά προσπαθούν με την σειρά τους να υπερβούν τα στοιχεία εκείνα που σ’ αυτόν παρέμεναν εμπειρικά.

Στον ΤΡΟΧΟ ο Gance επεξεργάζεται μια εκτενή μηχανική σύνθεση των πλάνων χρησιμοποιώντας την ατμομηχανή, την πανίσχυρη μηχανή ενέργειας που όχι μόνον παράγει κίνηση χάρις σε κάτι άλλο, αλλά και επιβεβαιώνει διαρκώς μια ετερογένεια συνδέοντας τους όρους της –το μηχανικό και το έμβιο, τον μηχανοδηγό και την ισχύ- σε μια διαδικασία εσωτερικής αντήχησης ή μεγεθυντικής επικοινωνίας.  Στην σκηνή που θα δούμε (αμέσως μετά από ένα 2λεπτο ζενερίκ) η ταχύτητα, η επιτάχυνση και η καταστροφική διαδρομή του τρένου δεν μπορούν να διαχωριστούν από τις καταστάσεις του μηχανοδηγού, του Σίσυφου, που το οδηγεί επικίνδυνα για να μεταφέρει μακρυά την θετή του κόρη προκειμένου να απαρνηθεί τον κρυφό του έρωτα γι’ αυτήν.  Θα διακρίνουμε το δεξιοτεχνικό επιταχυνόμενο μοντάζ, αυτό που ο Gance ονόμαζε «διαδοχικό κάθετο μοντάζ».

Ο Gance συλλαμβάνει στον ΤΡΟΧΟ την κινητική ενότητα που σχηματίζει η ποσότητα της κίνησης μιας Μηχανής και η κατεύθυνση της κίνησης μιας Ψυχής. Παρουσιάζει την κινητική αυτή ενότητα ως Πάθος που θα πρέπει να φτάσει ως τον Θάνατο. Στον κινηματογράφο του η κινητική ένωση ανθρώπου και μηχανής θα αναδείξει ένα «ανθρώπινο Κτήνος» του οποίου τις νέες διαστάσεις θα εξερευνήσει αργότερα ο κορυφαίος Γάλλος σκηνοθέτης Jean Renoir.

  • No comments found

Leave your comments

Post comment as a guest

0
Your comments are subjected to administrator's moderation.
terms and condition.

Ελλάδα - Ιστορία - Γεωπολιτική

Η Ροτόντα της Θεσσαλονίκης και η ιστορική μνήμη

Μανώλης Γ. Βαρδής

 

Ο εικονοκλαστικός ζήλος (και αμετροέπεια) ενός κοινωνικού συνόλου στην Ελλάδα χρησιμοποιείται ως μία ακόμη ιδεολογική πτυχή κοσμοπολιτισμού και πολυπολιτισμικότητας. Είναι...

Φιλοσοφία - Επιστημολογία

Χ. Φεραίος: Η Μεγάλη Παρασκευή της Ιστορίας

Χάρης Φεραίος

 

Αφιερωμένο στη μνήμη Σπύρου Κυριαζόπουλου, που πρώτος, πριν πενήντα χρόνια, το δίδαξε

Το γεγονός ότι η σύγχρονη εποχή-μας μαστίζεται από σύγχυση πνευματική και αγωνία, είν...

Κοινωνία - Οικονομία 

B. Κοροβίνης: Η προέλευση του Ισλαμικού κράτους και οι επιδιώξεις του

Βαγγέλης Κοροβίνης

 
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ
Α) Η σκυτάλη της αμφισβήτησης περνάει από τους εθνικιστές και τους μαρξιστές στους ισλαμιστές στη Μέση Ανατολή.
Β) Ουαχαμπισμός και Σαλαφισμός και η σημασ...
 

Περί Τεχνών

Ιβο Άντριτς, ο χρονικογράφος των Βαλκανίων*

π. Λάμπρος Καμπερίδης

 

Τα πρώτα σημάδια στην ιστορία του σλαβικού πολιτισμού, παρεκτός βέβαια από τα λειτουργικά και βιβλικά κείμενα, που στην πραγματικότητα δεν είναι παρά μεταφράσεις, εκδη...

Θεολογία - Θρησκειολογία

Τρεις Ιεράρχες και σχολείο σήμερα…

Γιώργος Μάλφας

 

Βασίλειος ο Μέγας, Ιωάννης ο Χρυσόστομος, Γρηγόριος ο Θεολόγος: συμπιέζουμε την αγιότητα σε βιβλία και ομιλίες, σε αργίες και επετείους. Πάντα μας διαφεύγει...  


Τους «Πρ...

Κοσμολογία - Διαδίκτυο - Χάος

Η Λατρεία της Πληροφορίας

Πού είναι η σοφία που χάσαμε μέσα στη γνώση; 

Πού είναι η γνώση που χάσαμε μέσα στην πληροφόρηση;
--T.S. Elliott
 
Οι αληθινές εκπαιδευτικές και πολιτισμικές ανάγκες μας τελούν υπό τον...

Βιολογία - Ψυχολογία - Εγκέφαλος

Ο Gilbert K. Chesterton για τον «εξελικτικισμό»

Gilbert K. Chesterton

 

[…] Όμως εκείνο το μικρό επεισόδιο έμεινε χαραγμένο στο μυαλό μου σαν ένα είδος παραβολής, που εξηγεί για ποιο λόγο τόσες και τόσες σημερινές Ιστορίες της Ανθρωπότητας...

Επιστήμη vs Θρησκεία;

O Θεός οδηγεί την εξέλιξη

Ο επικ. Καθηγητής φαρμακογονιδιωματικής, Γεώργιος Πατρινός  είναι ο πρώτος Έλληνας στον οποίο θα πραγματοποιηθεί ανάλυση ολόκληρου του γενετικού υλικού του. Μιλάει στο maga.gr και την Ευαγγελία Κ...

Τρόπος ζωής - Ανθρώπινες σχέσεις

Ἄσχετες σχέσεις

Σεβ. Μητρ. Σισανίου καί Σιατίστης κ. Παύλος

 

Σήμερα γίνεται πολύς λόγος γιά σχέσεις, γιά σχέση, γιά τίς ἀνθρώπινες σχέσεις.
Ζώντας ὅμως σε ἐποχή μιᾶς ἄλλης Βαβέλ, διαπιστώνουμε ὅτι μιλοῦν ...

Kινηματογράφος

π. Β. Χριστοδούλου: Ὁ κινηματογράφος σέ μικρές, ἐνοριακές κυψέλες συγκίνησης

π. Βασίλειος Χριστοδούλου

 

Μέ τόν διο τρόπο πού μεγαλώνοντας να παιδί μέσα στό πλαίσιο μις γαμικς σχέσης -ξελιχθείσας σέ οκογένεια- διαπιστώνει τό οσιαστικό διαζύγιο τν γονέων του, χ...

 

Ἐτικέτες Συγγραφέων

Agamben   Alicin   Badiou   Barth   Bell   Berdyaef   Breck   Buntig   Chesterton   Clement Steiner   Dworkin   Elliot   Ellul   Evdokimov   Heidegger   Lacan   Lash   LeGoff   Lepeltier   Levinas   Losky   Malson   McGilchrist   Muse   Orwell   Pastoureau   Polony   Popper   Postman   Rawls   Rifkin   Sherrard   Skolimowski   Smith   Solzhenitsyn   Swartz   Szazs   Tarkofsky   Unger   Weil   Zirar   Zoja   Αγγελής Δ.   Αμάραντος Σ.   Ανδρουλιδάκης Α.   Ανδρουλιδάκης Κ.   Βαμβουνάκη Μ.   Βαρδής Μ.   Βαρθαλίτης Γ.   Βιρβιδάκης Στ.   Βραχνός Κ.   Γεωργίου Θ.   Γρηγοράτος Μ.   Διαμαντής Α.   Ζάχος Κ.   Ζιώγας Απ.   Ζουράρις Κ.   Ζώης Ι.   Ιωάννου Δ.   Ιωαννίδης Γ.   Καλογερόπουλος Α.   Καραμπελιάς Γ.   Καστρινάκης Γ.   Κατρούτσος Χρ.   Κιουρτσάκης Γ   Κομνηνός Στ.   Κονδύλης Π.   Κοσμόπουλος Δ.   Κουτρούλης Σ.   Κουτσουρέλης Κ.   Κούκος Σ.   Κυριαζόπουλος Σ.   Κωνσταντούδης Β.   Κόσσυβα Σ.   Λυγερός Ν.   Μαλεβίτσης Χ.   Μανουσέλης Σ.   Μαυρίδης Ν.   Μαυρόπουλος Δ.   Μητραλέξης Σ.   Μπάρλας Γ.   Μπαλτάς Δ.   Μπλάθρας Κ.   Ναξάκης Χ.   Νευροκοπλή B.   Ντόκος Γ.   Ξυδάκης Ν.   Παντούλας Θ.   Παπαγιάννης Α.   Παπαθανασίου Θ.   Πρεβελάκης Γ.Σ.   Σακελλαρίου Μ.   Σαλεμής Γ.   Σκλήρης Δ.   Σταματελόπουλος Λ.   Σταυρόπουλος Β.   Σχοινάς Φ.   Τάσης Θ.   Τσιρόπουλος Κ.   Τσιτσίγκος Σ.   Φαραντάκης Π.   Φεραίος Χ.   π. Γιάγκου Β.   π. Γκανάς Ε.   π. Γοντικάκης Β.   π. Ζηζιούλας Ι.   π. Θερμός Β.   π. Παπαδόπουλος Χ.   π. Φάρος Φ.   JoelLipman.Com

Εισάγετε έγκυρο email για την εβδομαδιαία ενημέρωση. (Ελέγχετε τα spam ή τα promotion emails σας)
Η εβδομαδιαία αντιφωνική επισκόπηση καταχωρείται συνήθως στα spam ή στα promotion emails σας.
Κ.Ν.Μπαραμπούτης
Αγαπητέ κ. Ιωάννου,
Σπεύδω σε αντίλογο των ενστάσεών σας και αρχίζω με κάποιες γενικές διευκρινίσει...
Α. Παπαγιάννης
Μια τέτοια απολογία θα έδειχνε ακόμη καλύτερη αν ήταν δεόντως πολυτονισμένη, αλλά φοβούμαι ότι τότε ...
Κ.Ν.Μπαραμπούτης
Σχόλιο στον Θ. Ι. Ζ
Να αναγνωρίσουμε τον πολύ ωραίο τρόπο που ο Θ. Ι. Ζ. αφηγείται το πέρασμα από τ...
Γιώργος Καστρινάκης
Το μονοτονικό, πριν ακόμα βιωθεί σαν γλωσσική οπισθοδρόμηση, γίνεται αντιληπτό ως αισθητική μας απώλ...
Δημήτρης Ιωάννου
Αγαπητέ κύριε Μπαραμπούτη, θα ήθελα να απαντήσω στις ενστάσεις σας τα εξής:
Α. Ο φθόνος κατά τους Π...
Κ.Ν.Μπαραμπούτης
Απάντηση στον Δημήτρη Ιωάννου
Είχα διαβάσει το κείμενο που δημοσιεύσατε στο Αντίφωνο και θα πρέπει ...
Μανώλης
Αγαπητή mairy fairy, εάν δείτε καλύτερα το κείμενο θα λυθούν οι απορίες σας- δεν υπάρχουν, λοιπόν, "...