Πρωτοσέλιδα

Κοινωνικά απόβλητα; Μία ποιμαντική προσέγγιση

Μανώλης Γ. Βαρδής

 

«Παπάδες, μπάτσοι, δικαστές, πολιτικοί, στρατιωτικοί/ Όλοι αυτοί είν’ ένορκοι και στο εδώλιο εμείς» (Γενιά του Χάους, από τη Γενιά του Χάους, LP Δικαίωμα Διάβασης, 1985)

 

Είναι αλήθεια ότι έχει δίκαιο ο Baudrillard που υποστηρίζει ότι στις σύγχρονες δυτικές κοινωνίες, η επιταχυνόμενη κυκλοφορία των αντικειμένων με τη σφραγίδα της μόδας καταλήγει να υποδεικνύει μία κοινωνική κινητικότητα που δεν υφίσταται στην πραγματικότητα [1]. Τα νεανικά, μουσικά κινήματα είναι κατεξοχήν μορφές έκφρασης μίας εικονικής κινητικότητας και κοινωνικής σύγκρουσης. Στην περίπτωση της χώρας μας, η λεγόμενη πανκ σκηνή, που χρονικά καλύπτει κύρια τις δεκαετίες του 1980 και 1990, αποτέλεσε την πιο ριζοσπαστική και ακραία εκδοχή καταγγελίας της μικροαστικής, μεταπολιτευτικής ευωχίας...

 

Τὸ ὀντολογικὸ ἐρώτημα στὸ πεδίο τῶν κοινωνικῶν σχέσεων

Θεόδωρος . Ζιάκας

 

Τπάντα ρε. Κάθε τι στφύση καστν κοινωνία, πόκειται σὲ ἀκατά­παυστη τροπκαὶ ἀλλοίωση. Στποτάμι τοΓίγνεσθαι εναι δύνατο νμπες γιδεύτερη φορά. Πς μπορομε λοιπν νμιλήσουμε γιντο­λογία καμάλιστ...

Φυσική θεωρία και ορθόδοξη παράδοση

Γιώργος Παύλος

 
Ένας διάλογος επιστήμης και θεολογίας
 
Ζούμε σε έναν κόσμο απολύτως ιστορικό και εφήμερο. Και αυτό σημαίνει ότι ο κόσμος μαζί με τα όντα και τον χρόνο, ενώ δεν υπήρχε, αναπάντεχα άρχισε να υπάρχει. Πέρασε από το μη είνα...
7η Τέχνη και Ιερό

Η εκπομπή του Ραδιοφωνικού Σταθμού της Εκκλησίας της Ελλάδος Το τραπέζι της Κυριακής, που παρουσιάζουν ο Πορφύριος Νταλιάνης, δρ. Θεολογίας, και ο Γιώργος Ντόκος, θεολόγος, έχει αυτή τη φορά, θέμα: «Η αναζήτηση του ιερού στην έβδομη τέχνη».

 

...
Ἡ δοξολογικὴ κατανόηση τῆς ζωῆς

ρχιεπίσκοπος λβανίας ναστάσιος

 

ταν χρησιμοποιονται κφράσεις καὶ ἔννοιες, πως «δόξα τΘε», «δοξολογικστάση», «ες δόξαν Θεο», οπερισσότεροι συνήθως σκέπτονται κάτι ποπροσφέρεται στΘεό, μιὰ ὑμνολογικστάση, κάτι πογίνετα...

Μηνάς Γρηγοράτος  

Η σημερινή μας ταινία ο ΤΡΟΧΟΣ (La Roue) είναι σκηνοθετημένη το 1923 από τον Abel Gance, τον ηγέτη ανάμεσα στους Γάλλους σκηνοθέτες του μεσοπολέμου Gance, Jean Vigo, Rene Clair, Marcel L’Herbier, Jean Εpstein. Στον κινηματογράφο τους εντοπίζουμε ρήξη με το μοντάζ της αμερικανικής σχολής που θεμελίωσε ο Griffith (βλ. σημείωμά μας για την INTOLERANCE).  Όχι ότι οι Γάλλοι δεν οφείλουν μεγάλο χρέος στον Griffith, αλλά προσπαθούν με την σειρά τους να υπερβούν τα στοιχεία εκείνα που σ’ αυτόν παρέμεναν εμπειρικά.

Στον ΤΡΟΧΟ ο Gance επεξεργάζεται μια εκτενή μηχανική σύνθεση των πλάνων χρησιμοποιώντας την ατμομηχανή, την πανίσχυρη μηχανή ενέργειας που όχι μόνον παράγει κίνηση χάρις σε κάτι άλλο, αλλά και επιβεβαιώνει διαρκώς μια ετερογένεια συνδέοντας τους όρους της –το μηχανικό και το έμβιο, τον μηχανοδηγό και την ισχύ- σε μια διαδικασία εσωτερικής αντήχησης ή μεγεθυντικής επικοινωνίας.  Στην σκηνή που θα δούμε (αμέσως μετά από ένα 2λεπτο ζενερίκ) η ταχύτητα, η επιτάχυνση και η καταστροφική διαδρομή του τρένου δεν μπορούν να διαχωριστούν από τις καταστάσεις του μηχανοδηγού, του Σίσυφου, που το οδηγεί επικίνδυνα για να μεταφέρει μακρυά την θετή του κόρη προκειμένου να απαρνηθεί τον κρυφό του έρωτα γι’ αυτήν.  Θα διακρίνουμε το δεξιοτεχνικό επιταχυνόμενο μοντάζ, αυτό που ο Gance ονόμαζε «διαδοχικό κάθετο μοντάζ».

Ο Gance συλλαμβάνει στον ΤΡΟΧΟ την κινητική ενότητα που σχηματίζει η ποσότητα της κίνησης μιας Μηχανής και η κατεύθυνση της κίνησης μιας Ψυχής. Παρουσιάζει την κινητική αυτή ενότητα ως Πάθος που θα πρέπει να φτάσει ως τον Θάνατο. Στον κινηματογράφο του η κινητική ένωση ανθρώπου και μηχανής θα αναδείξει ένα «ανθρώπινο Κτήνος» του οποίου τις νέες διαστάσεις θα εξερευνήσει αργότερα ο κορυφαίος Γάλλος σκηνοθέτης Jean Renoir.

  • No comments found

Leave your comments

Post comment as a guest

0
Your comments are subjected to administrator's moderation.
terms and condition.

Ελλάδα - Ιστορία - Γεωπολιτική

Παγκόσμια Ημέρα Ελληνοφωνίας και Ελληνικού Πολιτισμού

Ο Καθηγητής Γλωσσολογίας στη Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών Χριστόφορος Χαραλαμπάκης και ο Γιάννης Καζάζης, Καθηγητής Αρχαίας Ελληνικής Φιλολογίας στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και Πρό...

Φιλοσοφία - Επιστημολογία

Ἡ ἀντικειμενοποίηση τῆς ἀλήθειας

Χριστιανοσοσιαλιστική Σπουδαστική Κίνηση (1982)

 

ἐ­πι­στη­μο­νι­σμός, ἡ ἀ­πο­κλει­στι­κκαὶ ἀ­πό­λυ­τη πί­στη τοῦ ἀν­θρώ­που στν λο­γο­κρα­τού­με­νη γνώ­ση τοκό­σμου, εἶ­ναι φαι­νό­με­...

Κοινωνία - Οικονομία 

Το Brexit μια στρατηγική ήττα της Γερμανίας και των ΗΠΑ

Γιώργος Καραμπελιάς 

 
Το Brexit αποτέλεσε το αποκορύφωμα μιας περιόδου αλλεπάλληλων πληγμάτων στην παγκοσμιοποίηση, κατεξοχήν σ’ ό,τι αφορά στην Ευρώπη: Η κρίση στην Ιβηρική χερσόνησο που οδ...
 

Περί Τεχνών

Δ. Κοσμόπουλος: Μια θεολογική ματιά στο έργου του Γ. Σεφέρη

Το Πολιτιστικό Κέντρο της Ι.Αρχιεπισκοπής Αθηνών διοργάνωσε την Τετάρτη 2 Δεκεμβρίου 2015 εκδήλωση - αφιέρωμα στον μεγάλο μας νομπελίστα ποιητή Γιώργο Σεφέρη με θέμα: 

Γιώργος Σεφέρης «Κατά βάθ...

Θεολογία - Θρησκειολογία

Π. Ευδοκίμωφ: Ἑρμηνεία τῆς Ἁγίας Τριάδας τοῦ Ἀντρέι Ρουμπλιώφ

Παλος Ευδοκίμωφ

 

1. Στ1515 καθεδρικς νας τς ναλήψεως τοΧριστοστΜόσχα μόλις εχε διακοσμηθμεκόνες λαμπρές, κτελεσμένες πτος μαθητς τομεγάλου διδασκάλου Ρουμπλιώφ. ...

Κοσμολογία - Διαδίκτυο - Χάος

Ἡ “κοινωνική δικτύωση” καί τά ...“κοινωνικά ὑποκείμενα”!

Βασίλης Π. Μακρς

 

πό τό τέλος το Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου καί μετά ο νθρώπινες κοινωνίες χαρακτηρίζονται πό δύο παραμέτρους πού φήνουν ντονα τό ποτύπωμά τους στίς λειτουργίες του...

Βιολογία - Ψυχολογία - Εγκέφαλος

Ζώα ελευθέρας βοσκής και «βιομηχανικά»

Εύη Βουτσινά

 

Οι παρεμβάσεις στη φύση έχουν αποτέλεσμα άφθονη αλλά χωρίς γεύση τροφή

 

Κάποτε, στις παλιές «δύσκολες» εποχές, ο πελάτης του κρεοπωλείου έπρε­πε να προσέχει αν ο κρεοπώλης...

Επιστήμη vs Θρησκεία;

σεβ. Μητρ Μεσογαίας: Ἡ συνάντηση τοῦ Θεοῦ μέσα ἀπὸ ὑπέρλογα ρίσκα

σεβ. Μητρ Μεσογαίας & Λαυρεωτικς κ. Νικόλαος

 

Χαίρομαι φάνταστα ποὺ ἀπετόλμησα τν σημερινσυνάντηση. Δν εχε λογικὴ ἡ ἀπόφασή μου νσυναινέσω στν τόσο εγενικπρότασή σας. Δν ξέρω π...

Τρόπος ζωής - Ανθρώπινες σχέσεις

Πατέρες: Ἡ αὐθεντικότητα πού ἐλευθερώνει

λιβιέ Κλεμάν

 

παράδοση, ἐὰν εναι νοιχτή, στραμμένη καμσκοπτν παγκόσμια μεταμόρφωση, φείλει νπροαγάγει ναν εαγγελισμτς κοινωνίας κατοπολιτισμο. Γινὰ ἐξηγήσουμε τν ...

Kινηματογράφος

M. Βαρδής: ¨Εκεί που η Πολιτική συναντά την Θρησκεία, με αφορμή το έργο του Buñuel, Nazarin

Μανώλης Γ. Βαρδής

 

Αφορμή το έργο της «μεξικανικής περιόδου» του Buñuel, Nazarin (1958). Ο μέγας σκηνοθέτης επιλέγει την καλή πλευρά του ακτιβισμού της ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας και αυτήν χτ...

 

Ἐτικέτες Συγγραφέων

Agamben   Alicin   Badiou   Barth   Bell   Berdyaef   Breck   Buntig   Chesterton   Clement Steiner   Dworkin   Elliot   Ellul   Evdokimov   Heidegger   Lacan   Lash   LeGoff   Lepeltier   Levinas   Losky   Malson   McGilchrist   Muse   Orwell   Pastoureau   Polony   Popper   Postman   Rawls   Rifkin   Sherrard   Skolimowski   Smith   Solzhenitsyn   Swartz   Szazs   Tarkofsky   Unger   Weil   Zirar   Zoja   Αγγελής Δ.   Αμάραντος Σ.   Ανδρουλιδάκης Α.   Ανδρουλιδάκης Κ.   Βαμβουνάκη Μ.   Βαρδής Μ.   Βαρθαλίτης Γ.   Βιρβιδάκης Στ.   Βραχνός Κ.   Γεωργίου Θ.   Γρηγοράτος Μ.   Διαμαντής Α.   Ζάχος Κ.   Ζιώγας Απ.   Ζουράρις Κ.   Ζώης Ι.   Ιωάννου Δ.   Ιωαννίδης Γ.   Καλογερόπουλος Α.   Καραμπελιάς Γ.   Καστρινάκης Γ.   Κατρούτσος Χρ.   Κιουρτσάκης Γ   Κομνηνός Στ.   Κονδύλης Π.   Κοσμόπουλος Δ.   Κουτρούλης Σ.   Κουτσουρέλης Κ.   Κούκος Σ.   Κυριαζόπουλος Σ.   Κωνσταντούδης Β.   Κόσσυβα Σ.   Λυγερός Ν.   Μαλεβίτσης Χ.   Μανουσέλης Σ.   Μαυρίδης Ν.   Μαυρόπουλος Δ.   Μητραλέξης Σ.   Μπάρλας Γ.   Μπαλτάς Δ.   Μπλάθρας Κ.   Ναξάκης Χ.   Νευροκοπλή B.   Ντόκος Γ.   Ξυδάκης Ν.   Παντούλας Θ.   Παπαγιάννης Α.   Παπαθανασίου Θ.   Πρεβελάκης Γ.Σ.   Σακελλαρίου Μ.   Σαλεμής Γ.   Σκλήρης Δ.   Σουφλέρης Στ.   Σταματελόπουλος Λ.   Σταυρόπουλος Β.   Σχοινάς Φ.   Τάσης Θ.   Τσιρόπουλος Κ.   Τσιτσίγκος Σ.   Φαραντάκης Π.   Φεραίος Χ.   π. Γιάγκου Β.   π. Γκανάς Ε.   π. Γοντικάκης Β.   π. Ζηζιούλας Ι.   π. Θερμός Β.   π. Παπαδόπουλος Χ.   π. Φάρος Φ.   JoelLipman.Com

Εισάγετε έγκυρο email για την εβδομαδιαία ενημέρωση. (Ελέγχετε τα spam ή τα promotion emails σας)
Η εβδομαδιαία αντιφωνική επισκόπηση καταχωρείται συνήθως στα spam ή στα promotion emails σας.
Μαλάκη Αικατερίνη
Χαίρομαι που στα γραπτά του π. Βασιλείου φαίνεται να απουσιάζει το «κακό», το δυσειδές, το άσχημο, ...
HolyJoy
Ευχαριστούμε για αυτή την ενδιαφέρουσα συζήτηση. Επειδή προς το τέλος της συζήτησης γίνεται αναφορά ...
Χωρίς ΟΝΟΜΑ
Μία χαρά τα λέει ο Γιανναράς και αν μπορούσε (λόγω της θέσης του) θα τα έλεγε και ακόμα πιο ...χύμα....
παράκοσμος
Καλά τα λέει ο π. Λουδοβίκος. Σε έναν κύκλο ανθρώπων έχουν αρχίσει να εμπεδώνονται οι αιτίες των στρ...
Γιώργος Σιγάλας
Το παραπάνω κείμενο υποθέτει ότι νομοτελειακά η τουρκική ταυτότητα δεν μπορει να έχει βάθος στο χρόν...
Alexandros
Νομίζω ότι ο κ. Γιανναράς θέλει τόσο απεγνωσμένα έναν Πούτιν και αυτός είναι ο λόγος που συγκινήθηκε...
Γιώργος Καστρινάκης
Το σημαντικό με το κείμενο αυτό, αγαπητέ Μανώλη, είναι νομίζω ότι δεν εξετάζει την αντιπαλότητα (και...

Βιντεοθήκη